IT - informationsteknik
Datorer för utlåning
Om du går en utbildning som anordnas av Campus Falkenberg har du rätt att låna en Chromebook eller dator, beroende på vilken utbildning du läser. I samband med uppstarten får du som vill låna ett digitalt verktyg mot att du skriver under ett avtal med Campus.
I vissa utbildningar krävs specialprogram. Lisenser till dessa kopplas då till de lånade verktygen.
Regler för lån av dator/chromebook
Studerande ansvarar för att datorn/chromebooken används på ett ansvarsfullt sätt. Svensk lagstiftning och läroplanens värdegrund ligger till grund för användandet. Detta innebär att alla ska respektera människors lika värde, använda ett vårdat språk samt värna om såväl sin egen som andras integritet. Personangrepp är aldrig tillåtet. Det är inte tillåtet att besöka webbsidor med stötande eller kränkande innehåll eller spara bilder eller text som kan uppfattas som stötande eller kränkande, om detta inte är överenskommet med en lärare som en del av undervisningen.
Vid lån av en personlig dator/chromebook följer ett stort ansvar för skötsel, förvaring och transport. Den ska alltid handhas så att den inte skadas eller försvinner. Det är viktigt att förvara den säkert, på och utanför Campus Falkenberg.
Program och annat innehåll för privat bruk får finnas på datorn/chromebooken så länge innehållet är i enlighet med regler för användning och handhavande enligt ovan. Kostnaden för obligatoriska programvaror ansvarar Campus för. Vilka program som är obligatoriska avgörs av Campus. Lagringsutrymmet på datorn skall dock i första hand användas till skolarbete. Blir lagringsutrymmet fullt gäller turordningen att icke skolrelaterat material skall rensas bort först.
Det är inte tillåtet att låsa upp eller manipulera datorns operativsystem. Det är ej heller tillåtet att utan skolans medgivande installera andra operativsystem på datorn än det som fanns med vid leverans.
Service
På skolan finns personal med ett särskilt ansvar att ge support vad gäller handhavande av datorn samt att vara behjälplig om fel eller skada uppkommer. Skolan har rätt att vid behov få tillgång till datorn för uppgradering av programvaror, service, funktionskontroll och underhåll. Skolan har även rätt att tillsammans med elev/vårdnadshavare kontrollera webbläsarhistorik samt datorns innehåll.
Funktionsfel, förlust eller stöld
Vid stöld eller förlust av datorn eller om funktionsfel/skada uppstår ska detta omedelbart anmälas till Campus av den studerande. Vid förlust eller stöld utanför skolan ska en polisanmälan göras av den studerande. Sker förlust eller stöld på Campus gör Campus polisanmälan. Campus täcker kostnader som kan uppkomma vid skada eller förlust om detta uppkommit genom olyckshändelse. Om skador på datorn eller dess tillbehör har uppkommit till följd av oaktsamhet eller skadegörelse, eller om den blir stulen då den förvarats oaktsamt (att lämna datorn i baksätet i en bil eller utan uppsikt på ett bord är exempel på oaktsam förvaring), kan frågan om ekonomisk ersättning väckas. Ett krav på ekonomisk ersättning föregås alltid av en dialog mellan skolan, eleven och vårdnadshavaren. I praktiken innebär detta att eleven/vårdnadshavaren kan komma att få betala delar av, eller hela, den kostnad som uppstått, som ersättning för den ekonomiska skada skolan lidit. Falkenbergs kommun rekommenderar därför alla familjer att också se över sitt privata försäkringsskydd.
Äganderätt
Datorn ägs av Falkenbergs kommun. Den studerande får inte låna ut, hyra ut, sälja, pantsätta eller på annat sätt överlåta eller förfoga över datorn så att äganderätten för Falkenbergs kommun riskeras.
Överlåtelse av avtal
Den studerande får inte överlåta eller pantsätta sina rättigheter och/eller skyldigheter enligt detta avtal.
Låneperiod
Detta avtal gäller från det att den studerande fått tillgång till datorn till dess att avtalet upphör enligt nedan. Avtalet är bindande under hela låneperioden, om uppsägning enligt rubriken ”Avtalets upphörande” inte sker.
Avtalets upphörande
Skolan får säga upp avtalet i följande fall:
- om studerande bryter mot bestämmelser enligt detta avtal
- om studerande slutar eller gör studieuppehåll på campus
- om campus av organisatoriska eller andra skäl behöver omfördela de digitala verktygen
Studerande har rätt att när som helst säga upp avtalet.
När avtalet upphör ansvarar studerande för att lämna tillbaka datorn.
- Återlämnande skall ske inom en vecka från avtalets upphörande om inget annat anges.
- Återlämnandet ska göras på den studerandes bekostnad, t.ex. om fraktkostnad uppkommer. Sker inte detta kommer datorns värde att faktureras enligt kommunens rutiner.
Datorn ska vid återlämnandet vara i samma skick som vid leverans, bortsett från normalt slitage eller skada som täcks av garanti. Kartong och emballage ska förvaras i hemmet och returneras tillsammans med datorn den dag när lånetiden går ut.
Användarnamn och kontoaktivering
Det anordnande lärosätet ansvarar för att ge dig dina inloggningsuppgifter till den lärplattform som används för utbildningen. Eftersom Campus Falkenberg samarbetar med olika lärosäten kan det vara olika för olika utbildningar.
Utbildningar i Campus Falkenbergs egen regi använder Google Classroom som lärplattform. Inloggningsuppgifter till detta och andra verktyg får du i anslutning till studiestart.
Aktivera studerandekonto för Campus Falkenberg
Du behöver aktivera ditt studerandekonto och logga in i Google Classroom för att komma åt informationen från din lärare. Se nedan hur du ska göra.
- Din studerandemejladress är:
Den här e-postadressen skyddas mot spambots. Du måste tillåta JavaScript för att se den. - Du aktiverar ditt konto via bytlosen.falkenberg.se
- Följ instruktionerna och välj ett lösenord med hjälp av BankId.
Google Classroom
Du som går en utbildning i Campus Falkenbergs regi loggar in på Google Classroom med din e-postadress som har följande format:
Där har du antingen blivit inbjuden till Classrooms av din lärare, eller så får du en kod av läraren till aktuellt Classroom.
Observera att du kan ladda ner en app för Google Classroom på din mobil och att du kan välja att få notiser på mejlen när någon skriver eller lägger upp något i Classroom.
Tilläggstjänster
Som studerande vid Campus Falkenberg kommer du åt tilläggstjänster via ett separat användarnamn bestående av tre bokstäver och fyra siffror (xxx0000). Detta får du vid uppstart och kommer då åt:
- E-post
- NE - Nationalencyklopedin
- Inläsningstjänst
Gå till Inloggninssidan och logga in med ditt användarnamn bestående av tre bokstäver och fyra siffror och det lösenord du valt när du aktiverat kontot med BankId.
Vi finns här för dig
Tveka inte att meddela oss om det är något som inte fungerar som det ska eller om ni saknar något som är av vikt för utbildningens skull. Om du är på plats är det lättast att vända sig till receptionen. I annat fall är du välkommen att skicka ett mejl till